- استراتژی مدیریت جامعه چیست؟
- چگونه یک استراتژی مدیریت جامعه ایجاد کنیم
- 1. اهداف خود را مشخص کنید.
- 2. مخاطبان خود را شناسایی کنید.
- 3. کانال های مناسب را انتخاب کنید.
- 4. اهداف خود را تعیین کنید.
- 5. به طور منظم پست بگذارید و با مخاطبان خود درگیر شوید.
- 6. نتایج خود را اندازه گیری کنید.
- ایجاد، اتصال، تعامل
مفهوم مدیریت جوامع ممکن است ساده به نظر برسد.
اما استراتژی مدیریت جامعه چیزی است که “امگ من آنها را دوست دارم!” مارک ها از بقیه
اگر واقعاً می خواهید روی مخاطبان خود تأثیر بگذارید، به کمی برنامه ریزی نیاز دارد. با من بیایید تا تلاش های مدیریت جامعه خود را به سطح بالاتری برسانم.
فهرست مطالب
استراتژی مدیریت جامعه چیست؟
استراتژی مدیریت جامعه یک برنامه عملی برای تعامل با افرادی است که با برند شما در تعامل هستند. استراتژی شما باید اهداف مدیریت جامعه شما را مشخص کند، جامعه شما چه کسی است، جامعه شما در کجا فعالتر است، کدام معیارها موفقیت را تعیین می کنند، و چگونه می خواهید روابط خود را با مشتریان، شرکا و کارمندان خود تقویت کنید.
به برخی از برندهای مورد علاقه خود و نحوه تعامل آنها با مخاطبان خود فکر کنید.
من شخصاً عاشق رویکرد Duolingo در مدیریت جامعه هستم. این معتبر، سازگار و انسانی است. وقتی جغد Duo را در بخش نظرات در TikTok می بینید، قابل انتظار است. تقریباً شبیه آنهاست تعلق داشتن آنجا.
به علاوه، آنها از من در زمینه تولید محتوا یک +A دریافت می کنند. پست هایی از این دست بخش بزرگی از این است که چرا رشته زبان اسپانیایی من هنوز زنده است. (من در روز 580، btw هستم.)
در حالی که این استراتژی برای Duolingo کار می کند، برای همه کار نخواهد کرد. به این دلیل که استراتژی مدیریت جامعه شما منحصر به برند شماست. همه چیز بستگی به این دارد که مخاطب شما چه کسی باشد و چه چیزی را می خواهید انجام دهید.
جنی سویردا، مدیر استراتژی و عملیات جامعه در HubSpot، میگوید که میخواهید هنگام طراحی استراتژی خود، «نیازهای اعضای جامعه، اهداف کلیدی مرتبط با جامعه و اهداف تجاری جامعه خود» را در نظر بگیرید.
و گاهی اوقات، این نیازها و اهداف با شما تغییر می کنند شروع به مقیاس.
اما قبل از اینکه در مورد رشد صحبت کنیم، بیایید با شش مرحله ساده شروع کنیم تا به شما کمک کند جامعه خود را راه اندازی کنید.
چگونه یک استراتژی مدیریت جامعه ایجاد کنیم
- اهداف خود را مشخص کنید
- مخاطبان خود را شناسایی کنید.
- کانال های مناسب را انتخاب کنید
- اهداف خود را تعیین کنید
- به طور منظم پست کنید و با مخاطبان خود درگیر شوید.
- نتایج خود را اندازه گیری کنید
1. اهداف خود را مشخص کنید.
اولین قدم برای توسعه یک استراتژی مدیریت جامعه (که در واقع کار می کند) این است که بفهمید موفقیت برای برند شما چگونه به نظر می رسد.
شما می خواهید به چه جیزی برسید؟
پاسخ شما ممکن است شامل یک یا چند مورد از موارد زیر باشد:
- آگاهی از برند را افزایش دهید
- جمع آوری بازخورد محصول برای توسعه محصول
- تعامل را افزایش دهید
- پشتیبانی مشتری را افزایش دهید
- شبکه ای از حامیان برند بسازید
- ترافیک یک وب سایت را افزایش دهید
- افزایش رضایت و حفظ مشتری
- افزایش فروش و تبدیل
تعیین اهداف از قبل به شما کمک می کند تا برای کل استراتژی خود زمینه سازی کنید. هر تصمیمی که از این مرحله به بعد می گیرید – مانند انتخاب پلتفرم ها و انواع محتوا – به این مرحله بازمی گردد.
2. مخاطبان خود را شناسایی کنید.
بعد از اینکه اهداف اصلی خود را مشخص کردید، کار بعدی شناسایی و درک مخاطبان است.
این به معنای جمع آوری داده ها در مورد مشتریان فعلی و هدف شما است، از جمله:
- جمعیت شناسی: آنها چه کسانی هستند (سن، جنسیت، حرفه و غیره)؟
- روانشناسی: ارزش ها، نگرش ها و سبک زندگی آنها چیست؟
- رفتار: چگونه آنها با برندها و محتوای آنلاین تعامل دارند؟ آنها از چه پلتفرم های رسانه های اجتماعی استفاده می کنند؟
- نیازها و چالش ها: آنها از عضویت در یک جامعه به دنبال چه چیزی هستند؟ آنها امیدوارند بر چه چالش هایی غلبه کنند؟
برای جمع آوری این اطلاعات، توصیه می کنم با تحقیقات بازار، تجزیه و تحلیل رسانه های اجتماعی و نظرسنجی مشتریان شروع کنید.
وقت گذاشتن برای درک مخاطب هدف به شما کمک می کند تا استراتژی ارتباطی خود را اصلاح کنید و فعالیت های خود را با نیازها و علایق آنها تنظیم کنید.
3. کانال های مناسب را انتخاب کنید.
در مرحله بعد، پلتفرمهایی را انتخاب کنید که انجمنهای شما در آنها بیشتر فعال هستند. این می تواند شامل رسانه های اجتماعی، انجمنی مانند Reddit، کانال های Slack یا حتی جلسات آفلاین باشد.
هنگام انتخاب بهترین پلتفرم برای جامعه هدف خود، این عوامل را در نظر بگیرید:
- ترجیحات مخاطب: اطمینان حاصل کنید که پلتفرم(های) با روشی که مخاطبان شما برای برقراری ارتباط ترجیح می دهند، هماهنگ باشد. برای مثال، اگر مخاطبان هدف جوانی دارم، ممکن است انرژی خود را روی TikTok متمرکز کنم یا اگر جمعیت B2B را هدف قرار میدهم لینکدین.
- اهداف و نوع تعامل: اهدافی را که قبلاً در مورد آنها صحبت کردیم به خاطر دارید؟ آنها در اینجا نقش مهمی ایفا می کنند، و همچنین نوع تعاملی که شما از مخاطبان خود می خواهید. به عنوان مثال، اینستاگرام برای تعامل در زمان واقعی عالی است.
- سطح کنترل: میزان نظارت بر تجربه کاربری را مشخص کنید. به عنوان مثال، شما کنترل بیشتری روی میزبانی یک انجمن در وب سایت خود در مقابل یک پلت فرم شخص ثالث دارید.
- ابزارها و ویژگی های پلتفرم پیشنهادات مدیریت جامعه را برای هر گزینه در نظر بگیرید. به عنوان مثال، اگر میخواهید مخاطبان خود را از طریق آزمونها و نظرسنجیها جذب کنید، کانالی را انتخاب کنید که از این موضوع پشتیبانی میکند.
بخش بزرگی از یک استراتژی مدیریت جامعه موفق، قرار گرفتن در مکان مناسب در زمان مناسب است.
4. اهداف خود را تعیین کنید.
اهداف شما به طور طبیعی از اهداف اولیه شما سرچشمه می گیرند.
به عنوان مثال: اگر هدف اصلی افزایش تعامل است، یک هدف نمونه می تواند باشد در سه ماه آینده میانگین کامنت های هر پست رسانه های اجتماعی را 15 درصد افزایش دهید.
یا اگر هدف جمع آوری بازخورد به منظور بهبود محصول باشد، یک هدف بالقوه می تواند این باشد هر ماه حداقل 100 بازخورد ارسالی مشتری را جمع آوری کرده و به آنها پاسخ دهید.
نکته برتر من؟ اهداف واقع بینانه تعیین کنید در اینجا به این صورت است:
- معیارهای صنعت را در نظر بگیرید: به انجمنهای مشابه از برندهای دیگر در صنعت خود نگاه کنید و بر اساس میانگین عملکرد گذشته آنها یک خط پایه تعیین کنید.
- آزمایشات خود را انجام دهید: چند آزمایش سریع طراحی کنید تا مشخص کنید معیارهای میانگین شما چقدر است (به عنوان مثال، نام تجاری، تعامل)، و از آن اعداد به عنوان معیار خود استفاده کنید.
- از کوچک شروع کنید: پرورش یک جامعه پر رونق مستلزم زمان و تلاش مداوم است. با اهداف کوچک شروع کنید و به تدریج آنها را با رشد جامعه خود افزایش دهید.
مکس پیت، مدیر برنامه مشارکت جامعه در Square، همچنین به اهمیت همسویی اهداف خود با منابع شرکت شما اشاره می کند.
در واقع، شما باید پهنای باند و ظرفیت داشته باشید. پیت می گوید در غیر این صورت، خود را طوری آماده می کنید که شکست بخورید.
در نظر بگیرید که چه کاری باید در اسرع وقت انجام شود و چه چیزی میتواند بیشترین تأثیر را داشته باشد – در حالی که مطابق با بودجه و زمانبندیهای واقعی برای شما و تیمتان باشد.»
به عنوان مثال، اگر شما یک کارآفرین انفرادی هستید، سعی کنید به جای هدف بلندپروازانه تر مانند 12 ساعت، در عرض 48 ساعت به نظرات پاسخ دهید.
هدف گذاری عالی است، اما همچنین مهم است که بدانید با منابع فعلی شما چه چیزی قابل دستیابی است.
5. به طور منظم پست بگذارید و با مخاطبان خود درگیر شوید.
ارسال مداوم و مشارکت فعال برای پویا نگه داشتن جامعه شما بسیار مهم است. مطمئن شوید که جریان ثابتی از محتوا دارید تا علاقه خود را حفظ کنید.
بسته به اهداف شما و نوع جامعه، محتوا می تواند شامل موارد زیر باشد:
- پست ها یا مقالات وبلاگ: برای تثبیت خود به عنوان یک رهبر فکری.
- نظرسنجی و آزمون: برای جمع آوری بینش های ارزشمند
- درخواست های بحث: برای ایجاد جرقه گفتگو
- مسابقات و هدایا: برای تشویق/پاداش مشارکت اعضا.
ارسال منظم به حفظ دیده شدن در فیدهای اعضای شما کمک می کند و برند شما را در بالای ذهن آنها نگه می دارد.
گفته می شود، زندگی اتفاق می افتد، و شما نمی توانید هر دقیقه آنلاین باشید. اجازه ندهید که جامعه شما را ساکت کند.
تقویم های محتوا، همانطور که در ویدیوی زیر نشان داده شده است، یک راه عالی برای برنامه ریزی از قبل است.
و ابزارهایی مانند HubSpot’s Marketing Hub به شما امکان می دهند پست ها را از قبل برنامه ریزی کنید.
جدا از ارسال پست، به یاد داشته باشید که با افراد خود تعامل داشته باشید. نظرات آنها را لایک کنید و به سوالات یا نگرانی های آنها پاسخ دهید.
به آنها نشان دهید که برای حمایت آنها ارزش قائل هستید. به نوبه خود، احتمالاً بینش بیشتری نسبت به نیازها، ترجیحات و چالش های آنها خواهید داشت.
6. نتایج خود را اندازه گیری کنید.
در نهایت، زمان آن رسیده است که ببینید آیا کار سخت شما نتیجه می دهد یا خیر.
برای ارزیابی معیارهای خود وقت بگذارید. این به شما می گوید که آیا کاری که انجام می دهید با مخاطبان شما همخوانی دارد یا خیر. اگر نه، ممکن است نیاز به تغییر تاکتیک داشته باشید.
در اینجا چند روش آزمایش شده و واقعی برای ردیابی موفقیت شما آورده شده است:
توصیه من؟ زیاد به داده های کمی معطل نشوید. اعداد همیشه نمی توانند جادوی یک جامعه پر رونق را به تصویر بکشند. بعلاوه، ساختن جامعه زمان بر است. صبور باشید و روی بازی طولانی تمرکز کنید.
ایجاد، اتصال، تعامل
اکنون مواد لازم برای راه اندازی جامعه ای را دارید که مشتریان، شرکا و حامیان شما می خواهند بخشی از آن باشند. وقتی همه آنها را در یک استراتژی منسجم کنار هم قرار می دهید، آن موقع است که جادو واقعاً اتفاق می افتد.
منبع: https://blog.hubspot.com/marketing/community-management-strategy