- بازاریابان چگونه از هوش مصنوعی استفاده می کنند؟
- چرا هوش مصنوعی جایگزین بازاریابی نمی شود؟
- 1. هوش مصنوعی تجربه انسان را افزایش می دهد (اما جایگزین انسان در آن تجربه نمی شود).
- 2. هوش مصنوعی همچنان دارای تعصب است.
- هوش مصنوعی ابزاری برای بازاریابان است، نه یک جایگزین
- 1. بازاریابان نیاز به مهارت مجدد دارند.
- 2. بازاریابان باید در پلتفرم های منتخب هوش مصنوعی متخصص شوند.
- اما در مورد موتورهای جستجو چطور؟
- بنابراین، آیا هوش مصنوعی جایگزین بازاریابی خواهد شد؟
اگر چند دهه پیش از شما بپرسید که آیا فناوری میتواند جایگزین بازاریابی شود، بیشتر به شما طوری نگاه میکردند که سرتان را به بتن زدهاید. اکنون، این دیگر یک سوال نیست، بلکه موضوعی است که بحثهای گستردهای را در صنعت برانگیخته است.
0 auto; display: block; margin-top: 20px; margin-bottom: 20px” height=”58″ width=”706″ src=”https://no-cache.hubspot.com/cta/default/53/b72f2b25-8cc9-4642-9a1b-1e675d3d273b.png” alt=”اکنون دانلود کنید: وضعیت سالانه هوش مصنوعی در سال 2024 (گزارش رایگان)” align=”middle”/>
و ما این را به طور خاص مدیون افزایش هوش مصنوعی مولد هستیم – که پیامدهای بیشتری نسبت به بسیاری دیگر برای بخش خلاق دارد.
اما سوال اینجاست که آیا هوش مصنوعی جایگزین بازاریابان می شود یا ما را بهتر می کند؟ و سئو چطور؟ آیا Googling با چت رباتهای هوش مصنوعی جایگزین میشود – و همه اینها برای تولید محتوا چه معنایی دارد؟
برای پاسخ به این سوالات، با سامیوتا ردی، رئیس سابق بازاریابی سازمانی جاسپر صحبت کردم تا دیدگاههای او را در مورد آینده هوش مصنوعی در بازاریابی و جستجوی ارگانیک بررسی کنم.
فهرست مطالب
بازاریابان چگونه از هوش مصنوعی استفاده می کنند؟
ابتدا، بیایید در نظر بگیریم که چگونه هوش مصنوعی مولد در بازاریابی استفاده می شود.
بازاریاب هایی که در سال 2024 وضعیت هوش مصنوعی در بازاریابی ما مورد بررسی قرار گرفتند، وظایف اصلی را که از هوش مصنوعی برای آنها استفاده می کنند، نشان دادند. تولید محتوا، تحقیق، طوفان فکری، یادگیری و تجزیه و تحلیل داده ها در بالاترین لیست قرار دارند.
این ابزارها به بازاریابان امکان تولید سریعتر محتوا، تجزیه و تحلیل حجم وسیعی از داده ها با دقت بیشتر و حتی ارائه ایده های خلاقانه را از طریق جلسات طوفان فکری مبتنی بر هوش مصنوعی ارائه می دهند. همه منجر به ROI مثبت قابل توجهی برای تلاش های آنها می شود.
با این حال، 48 درصد از بازاریابان در نظرسنجی ما نگران جایگزینی هوش مصنوعی در چند سال آینده هستند، در حالی که 69 درصد بر این باورند که این احتمال وجود دارد که روزی هوش مصنوعی به طور کامل جایگزین انسانها در محل کار شود.
اما اینجاست که چرا من و ردی فکر می کنیم ممکن است این اتفاق نیفتد.
چرا هوش مصنوعی جایگزین بازاریابی نمی شود؟
1. هوش مصنوعی تجربه انسان را افزایش می دهد (اما جایگزین انسان در آن تجربه نمی شود).
هوش مصنوعی مولد می تواند هر موضوعی را به صورت آنلاین تحقیق کند و محتوای اصلی را ایجاد کند که به صورت پست وبلاگ، ایمیل، آگهی یا موارد دیگر، بر اساس پرس و جو – و در زمان رکورد قالب بندی شده است. آیا در آینده به جای نیاز به تیمی متشکل از پنج یا ده سازنده محتوا، فقط به یک نفر نیاز خواهید داشت – کسی که محتوای هوش مصنوعی را بررسی کند؟
خوشبختانه، ردی نگران نیست. در واقع، با وجود اینکه تیم او روزانه از هوش مصنوعی مولد استفاده میکرد، او همچنان فعالانه تیم خود را استخدام میکرد و رشد میداد.
همانطور که او می گوید، “هوش مصنوعی تجربه انسانی را افزایش می دهد، اما جایگزین انسان در آن تجربه نمی شود. ما برای نویسندگان در جامعه خود ارزش قائلیم، زیرا آنها می توانند دیدگاه انسانی قابل تاملی در مورد جهان به ما ارائه دهند.
فقط خلاصه ، حقایقی نیست که وجود دارد. این در مورد این است که انسان ها نظرات خود را در مورد موضوعات بسیار واقعی به اشتراک می گذارند که به ایجاد دیدگاه شما در مورد احساس شما در مورد چیزی کمک می کند. بنابراین یک AI (ابزار) واقعاً هرگز نمی تواند جایگزین آن دیدگاه انسانی شود.»
2. هوش مصنوعی همچنان دارای تعصب است.
از آنجایی که هوش مصنوعی مولد هنوز در مراحل اولیه توسعه خود است، مستعد سوگیری ها و نادرستی های بالقوه است که نمی تواند در اطلاعاتی که جمع آوری می کند تشخیص دهد. این سوگیری ها می تواند منجر به خروجی های منحرف شود که ممکن است با واقعیت همخوانی نداشته باشد، و حفظ نظارت انسانی در این فرآیند ضروری است.
ردی این موضوع را برجسته میکند و میگوید: «هوش مصنوعی دارای تعصبات عمیقی در مدلهای خود است که مردم روی آن کار میکنند. هوش مصنوعی تمایل به توهم زدگی دارد و هنگامی که شما از آن خروجی میخواهید شروع به صحبت در مورد چیزهای تصادفی میکند، بنابراین حذف کامل یک انسان از این فرآیند واقعاً دشوار است.
این تمایل هوش مصنوعی به “توهم” یا تولید محتوای نامربوط و گاه بی معنی بر اهمیت مداخله انسان برای اطمینان از صحت و مرتبط بودن تاکید می کند.
هوش مصنوعی ابزاری برای بازاریابان است، نه یک جایگزین
ردی به جای اینکه این فناوری را یک تهدید بداند، به بازاریابان پیشنهاد می کند که این کار را انجام دهند:
«من فکر میکنم زاویهای که شما میگیرید در کل این جبهه مولد هوش مصنوعی مهم است. اگر نویسنده، خالق محتوا یا بازاریاب هستید، باید از خود بپرسید:
آیا من کسی خواهم بود که فناوری را در آغوش میکشد و میفهمد چگونه مهارتهای خود را ارتقا دهم و در واقع از نظر استعداد تبدیل به ، محصول شوم؟ یا آیا من کسی خواهم بود که فناوری را کنار میزند، نمیپذیرد که این اتفاق میافتد و به یک روش قدیمی زندگی میچسبم؟»
اگرچه هوش مصنوعی شغل شما را نمی گیرد، اما نباید تاثیر آن را بر نقش خود به عنوان یک بازاریاب دست کم بگیرید. در اینجا نحوه پیشنهاد ردی به شما آمده است که در صدر این نوآوری باشید.
1. بازاریابان نیاز به مهارت مجدد دارند.
همانطور که جنبههای تولید محتوا خودکارتر میشوند، ردی اذعان میکند که هوش مصنوعی سازندگان محتوا را وادار به مهارت مجدد میکند. او به من گفت: «فکر میکنم این کار تولیدکنندگان محتوا را وادار به مهارت مجدد میکند. و من فکر نمی کنم این چیز بدی باشد. من فکر می کنم این همان چیزی است که هر تغییر بزرگ در فناوری برای انسان ها انجام داده است.»
او میافزاید: «من هرگز با یک تولیدکننده محتوا ندیدهام که گفته باشد، صبر کن من واقعاً میخواهم زمان بیشتری را صرف انجام تمام کارهای معمولی کنم، یعنی خواندن همه چیزهایی که در اینترنت در مورد یک موضوع خاص باید بدانم.’ هوش مصنوعی به بازاریابان زمان بیشتری برای خلاقیت، شکلدهی نظر و گنجاندن منابع داده بیشتر در دیدگاههای خود میدهد.»
به جای اینکه به هوش مصنوعی به عنوان جایگزینی برای تولید محتوا فکر کنید، بهتر است هوش مصنوعی را به عنوان یک ابزار جانبی کارآمد بازاریاب در نظر بگیرید.
منبع تصویر
این را در نظر بگیرید: یک بازاریاب تصمیم می گیرد که می خواهد موضوعی در مورد تجزیه و تحلیل SWOT بنویسد.
او به جای اینکه صبح خود را صرف نوشیدن قهوه و خواندن معنی تجزیه و تحلیل SWOT، مثالهای تحلیل SWOT موثر و اینکه چگونه تجزیه و تحلیل SWOT میتواند به رشد کسبوکار کمک کند، بخواند، میتواند به سادگی پرس و جو را به یک ربات چت هوش مصنوعی متصل کند.
هنگامی که او تأیید کرد که منابعی که چت ربات برای بدست آوردن این اطلاعات استفاده کرده است دقیق است، می تواند به سرعت پاسخ هوش مصنوعی را مرور کند و همه چیزهایی را که برای شروع نوشتن در مورد موضوع نیاز دارد بیاموزد. او حتی می تواند از پاسخ هوش مصنوعی به عنوان اولین پیش نویس استفاده کند و آن را با لحن و دیدگاه منحصر به فرد خود تقویت کند.
از آنجا، او میتواند از مهارتهای تصحیح هوش مصنوعی برای ویرایش نسخه نهایی خود استفاده کند.
علاوه بر این، اگر بازاریاب محتوایی نوشته است که میخواهد آن را به یک کمپین کامل تبدیل کند، میتواند از هوش مصنوعی برای قالببندی مجدد پست وبلاگ خود به نسخه تبلیغاتی مربوطه استفاده کند، و سپس میتواند آن را به فروش خود تحویل دهد و پرداخت کند. تیم های تبلیغاتی
همانطور که ردی میگوید، «من میتوانم به طور مؤثر یک کمپین قطرهای کامل، یک توالی خروجی کامل، با صفحات فرود، با تبلیغاتی که مردم کلیک میکنند و میبینند، به فروش واگذار کنم.
و واقعاً به من این امکان را می دهد که کنترل معنای اجرای یک کمپین را به دست بگیرم. این من را قادر میسازد که واقعاً یک مدیر پروژه و یک استراتژیست باشم، در مقابل کسی که منتظر دیگران است تا پایان معامله را به دست آورند.»
57 درصد از بازاریابهای مورد بررسی ما نیز اعتراف میکنند که برای یادگیری مهارتهای جدید تحت فشار هستند تا هوش مصنوعی آنها را بیربط نسازد – پس این را بررسی کنید.
2. بازاریابان باید در پلتفرم های منتخب هوش مصنوعی متخصص شوند.
پلتفرم فریلنسینگ Upwork اخیراً یک دسته جدید به نام «هوش مصنوعی مولد» را به عنوان یک تخصص در بازار خود اضافه کرده است.
این بدان معناست که رهبران کسبوکار اکنون میتوانند تولیدکنندگان محتوای آزاد را استخدام کنند که در یک پلتفرم هوش مصنوعی خاص تخصص دارند – و ردی تعجب نمیکند.
او ادامه میدهد، «همانطور که یک بازاریاب میتواند با دریافت گواهی HubSpot یا Salesforce سطح بالاتری داشته باشد، فکر میکنم به زودی بازاریابهایی را ببینیم که ارزش خود را با گفتن «هی، من در استفاده از پلتفرمهای هوش مصنوعی مولد مهارت دارم» نشان میدهند.»
ردی بازاریابها را در خط مقدم ابزاری میبیند که در نهایت همه نقشها را در یک کسبوکار تغییر میدهد، و او معتقد است که اولین کسی که آن را اتخاذ میکند، امتیاز بزرگی دارد.
همانطور که او میگوید، «من فکر میکنم در اینجا قدرت خاصی وجود دارد که بازاریابان میتوانند آن را پس بگیرند، و به جای قربانی شدن در این داستان «هوش مصنوعی مولد برای بازاریابی است»، فکر میکنم ما واقعاً آن را به این شکل تغییر میدهیم که «هوش مصنوعی مولد دارد. در نوآورانهترین بخش شرکت قرار گرفت: بازاریابی.»
او ادامه میدهد: «و ما اکنون مباشر این فناوری و نحوه استفاده از آن در سازمان هستیم، و میتوانیم آن را آزمایش کنیم و ببینیم که چگونه میتواند کار ما را افزایش دهد.
و افرادی که تمایل دارند مباشر این فناوری قدرتمند باشند، از مزایای آن بهره خواهند برد. من خودم و صنعت ما را بسیار خوش شانس می دانم که در این موقعیت قرار داریم.»
اما در مورد موتورهای جستجو چطور؟
به غیر از دریافت پاسخ سریع به سوالات رایج، بازاریابان از موتورهای جستجو برای تکمیل کارهایی مانند بهینه سازی سئو برای بهبود رتبه بندی وب سایت، انجام تحقیقات کلمات کلیدی برای هدف قرار دادن عبارات جستجوی مرتبط و تجزیه و تحلیل رقبا برای بهبود استراتژی خود استفاده می کنند.
اکنون، با توجه به اینکه تحقیقات دومین مورد پرطرفدار برای بازاریابان با استفاده از هوش مصنوعی است، منطقی است که آنها کمتر از موتورهای جستجوی سنتی استفاده خواهند کرد.
و همانطور که افراد بیشتری به سمت موتورهای جستجوی هوش مصنوعی می روند، ابزارهایی مانند AI Search Grader HubSpot به بازاریابان کمک می کند تا عملکرد جستجوی خود را بهینه کنند.
این یک برنامه رایگان است که به سرعت برند شما را بر اساس آنچه مشتریان بالقوه و مشتریان شما در موتورهای جستجوی هوش مصنوعی میبینند تجزیه و تحلیل میکند، سپس توصیههای عملی در مورد نحوه بهبود به شما میدهد.
اما این برای موتورهای جستجوی سنتی چه معنایی دارد؟ آیا ما دیگر به آنها نیاز نداریم یا از آنها استفاده نمی کنیم؟
ردی التماس می کند که متفاوت باشد، به ویژه از آنجایی که اطلاعات ارائه شده در موتورهای جستجو همان چیزی است که نتایج هوش مصنوعی مولد را تقویت می کند. با این حال او آن را به شدت در حال تغییر می بیند.
همانطور که او می گوید، «جستجو می تواند به مبارزه با نادرستی های هوش مصنوعی کمک کند. به عنوان مثال، جاسپر عملکردی دارد که در آن میتوانید نتایج جستجوی Google را تغییر دهید.
بنابراین اگر بگویم “جاسپر، به من کمک کن تا یک پاراگراف در مورد XYZ بنویسم”، پاراگراف را می نویسد و در پایین آن در نتایج جستجوی گوگل که استفاده کرده است قرار می دهد در حالی که به من در ایجاد آن خروجی کمک می کند.
بنابراین من پیوندهای واقعی دارم که می توانم به آنها استناد کنم، و واقعیت را بررسی کنم تا مطمئن شوم که آنها قابل اعتمادترین محتوا در یک موضوع خاص هستند.”
او ادامه می دهد: «من نمی بینم که جستجو از بین برود. من انجام دهید آینده ای را ببینم که در آن لزوماً نمی خواهم چیزهایی را در نوار جستجو تایپ کنم، و در عوض، می خواهم از قابلیت چت استفاده کنم. من فکر می کنم که قریب الوقوع است.
و من فکر می کنم که ما در حال حاضر با ویروسی بودن ChatGPT شاهد آن هستیم. تنها در چند روز، این اپلیکیشن به سریعترین رشد مصرفکننده تبدیل شده است.»
بنابراین، آیا هوش مصنوعی جایگزین بازاریابی خواهد شد؟
به طور خلاصه، مشاغل بازاریابی و موتورهای جستجوی ما در حال حاضر امن هستند. در نهایت، گفتگوی من با ردی مثبت و نشاطآور بود. ما به عنوان بازاریاب نیازی به ترس از هوش مصنوعی نداریم. ما باید از آن به عنوان فناوری استفاده کنیم که به ما کمک می کند وظایف خود را بهتر انجام دهیم.
و شخصاً طرفدار هر ابزاری هستم که مدت زمانی را که برای انجام کارهای معمولی صرف میکنم به حداقل میرساند، بنابراین میتوانم به آنچه واقعاً مهم است برگردم: ایجاد محتوا با هدف حرکت، الهام بخشیدن یا به چالش کشیدن خوانندگان برای تفکر متفاوت. .
فکر میکنید HubSpot وارد عمل مولد هوش مصنوعی نمیشود؟ دوباره فکر کن درباره ابزارهای جدید ChatSpot و Content Assistant ما و نحوه دسترسی به آنها بیاموزید.
یادداشت سردبیر: این پست در ابتدا در فوریه 2023 منتشر شد و برای جامعیت به روز شده است.
منبع: https://blog.hubspot.com/marketing/will-ai-replace-marketing-or-search-engines