همسرم قبلاً به سگ ما غذا داده بود. سگ بدون دلهره کنار کاسه اش با نگاهی معصوم و در عین حال گرسنه نشست. من به دنبال آن قلاب، خط، و سینکر افتادم و به او غذای دوم دادم.
ببین اونجا چیکار کردم؟
من از یک قلاب برای جلب توجه شما و تشویق شما به ادامه خواندن استفاده کردم. اگر در حال خواندن این مطلب هستید، کار کرده است.
لیز ویلتز قلاب را به عنوان اولین چیزی که توجه مخاطبان شما را جلب می کند تعریف می کند. این باید مخاطبان شما را برای خواندن یا مشاهده بقیه مطالب تحریک کند. لیز، نویسنده اصلی و صاحب Content Phenom، این توصیه را در سخنرانی خود در دنیای بازاریابی محتوا، با عنوان مخاطبان خود را قلاب کنید: چگونه در یک انبوه محتوا جلب توجه کنیم، به اشتراک می گذارد.
اهمیت یک قلاب عالی
جوزف شوگارمن متخصص میگوید یک قلاب قوی مهمترین عنصر کپیرایتینگ است. او خاطرنشان می کند: “اگر نتوانید فوراً توجه مخاطبان خود را به خود جلب کنید، آنها را از دست داده اید.”
لیز می گوید بدون یک قلاب عالی، دارایی های محتوای شگفت انگیزی که ایجاد می کنید ممکن است هرگز موفق نباشند. او توضیح می دهد که قلاب ها تنوع زیادی دارند، از جمله:
- عنوان وب سایت یا تصویر قهرمان
- خط اول (یا چند خط اول) کپی
- تصویر کوچک ویدیو
- چند ثانیه اول گفتگو در یک ویدیو
- تصویر اینستاگرام
به مقالاتی که در مدرسه نوشتید فکر کنید. قلاب شما مانند یک بیانیه پایان نامه عمل می کند. لیز میگوید: «هر خط متن، هر تصویر، هر ویدیوی اطراف قلاب یا تیتر شما باید بیانیه پایاننامه شما، قلاب شما را ثابت کند.
قلاب ها باید مجذوب، جلب توجه و منحصر به فرد باشند. آنها نیز باید صادق باشند. «قلابهای بد و غیراخلاقی دروغ هستند. آنها دستکاری می کنند. آنها به شدت اغراق می کنند. به قولی که می دهند عمل نمی کنند. لیز میگوید: «همهش هوسکرده است و استیک ندارد، و آنها احساس تهوع میکنند.»
لیز میگوید در حالی که قلابهای بد میتوانند سود کوتاهمدت داشته باشند، پیامدهای بلندمدتی دارند، از جمله:
- چالش های اخلاقی (این فقط اشتباه است)
- خطرات قانونی
- صدمه به شهرت
- تداعی منفی برند
- از دست دادن اعتماد
- از دست دادن نامزدی
MrBeast به طور موثر از قلاب ها استفاده می کند
جیمی دونالدسون، معروف به MrBeast، اهمیت قلاب های بزرگ را می داند. او یکی از پر دنبالکنندهترین کانالهای یوتیوب را دارد. ده ماه پیش، MrBeast 186 میلیون مشترک داشت. تا جولای 2024، این رقم به 289 میلیون رسید.
لیز می گوید که قلاب های MrBeast با عناوین ویدیویی او شروع می شود. او چند نمونه را به اشتراک می گذارد:
- لامبورگینی در برابر بزرگترین خردکن جهان
- هر کشور روی زمین برای 250000 دلار می جنگد!
- گروه سنی 1 تا 100 برای 500000 دلار مبارزه کنید
- 7 روز سرگردان در دریا
- من توسط ارتش شکار شدم
- من بزرگترین برج لگو جهان را ساختم
به نظر من عناوین عجیب و غریب هستند (به روشی خوب). من کنجکاو هستم که بدانم کدام کشور برنده جایزه 250000 دلاری شده است، چگونه MrBeast راه خود را از دریا به خشکی پیدا کرده است و بزرگترین برج لگو چگونه به نظر می رسد.
لیز می گوید که تصاویر کوچک MrBeast نیز به عنوان قلاب های عالی عمل می کنند:
آنها بسیار جالب هستند، بسیار رنگارنگ هستند و در یوتیوب متمایز هستند. او برای این کار تلاش زیادی می کند زیرا می داند که (تصویر کوچک) بخش مهمی از قلاب یا تیتر اوست.» لیز می گوید.
خطوط آغازین گفتگو نیز مهم هستند. وقتی یک انتخاب جدید در سرویس پخش مورد علاقهام میبینم، معمولاً در دو دقیقه اول تصمیم میگیرم که آیا به تماشا ، ادامه دهم یا خیر. لیز میگوید که خطوط آغازین MrBeast عمدی هستند و برای جذب بینندگان نوشته شدهاند.
در اینجا دو نمونه وجود دارد:
- “پشت سر من یک قاتل است و اگر تا پایان روز با این چاقوی لاستیکی به من خنجر بزند، صد گرند می برد.”
- ما اکنون روی یک قایق در وسط اقیانوس گیر افتاده ایم. و قایق ما به آنجا می رود. ما اکنون هفت روز است که سرگردان هستیم.»
شما نیازی به کپی ، MrBeast ندارید، اما لیز میگوید برند شما میتواند ایدههای معمولی را بپذیرد و آنها را به روشهای خارقالعاده، منحصربهفرد و جذاب چارچوببندی کند. بیایید یک مثال را در نظر بگیریم.
طراحی یک قلاب جدید برای یک شرکت SaaS
لیز با Motion، یک شرکت نرم افزاری کار می کرد که محصول آن به کاربران در مدیریت زمان و زمان بندی کمک می کند. فهرست کارهایی را ایجاد میکند تا جلسات را در زمانهای بهینه برنامهریزی کند و زمانهای کاری را در تقویم شما مسدود کند. «نتیجه این است که شما متمرکز میمانید و دقیقاً میدانید که روی چه چیزی باید کار کنید. ضرب الاجل ها را فراموش نکنید. لیز توضیح می دهد که زمان کمتری را در جلسات صرف کنید.
لیز قبل از اینکه به قلاب های محتوایی خود برسد، تحقیقات مشتری، مصاحبه، تست کاربر و تحقیقات بازار انجام داد. او یاد گرفت که چرا کاربران Motion را دوست دارند، چگونه از آن استفاده می کنند و چه ارزشی را ارائه می دهد. این تحقیق رویکرد او را به قلاب ها هدایت کرد و به او کمک کرد تا ایده های جدید و منحصر به فرد کپی ایجاد کند.
صفحه اصلی اصلی با این عنوان باز شد:
ابزار بهره وری دیگری نیست که شما را وادار به انجام کارهای بیشتر کند. ما با کاهش ۷۰ درصدی حواسپرتیها به شما کمک میکنیم کمتر کار کنید.»
نسخه پشتیبان اشاره کرد که Motion دو ساعت در روز به کاربران صرفه جویی می کند.
تحقیقات لیز نشان داد که محصولات رقیب از پیامهای مشابهی استفاده میکنند. بنابراین، او آن ایده های معمولی را به شیوه ای منحصر به فرد و جذاب دوباره قالب بندی کرد. در اینجا چیزی است که او به آن رسید:
عنوان: در حال حاضر 13 ماه در سال وجود دارد.
عنوان فرعی: حرکت، بهره وری را 137 درصد افزایش می دهد. با اتوماسیون و هوش مصنوعی که به طور هوشمندانه روز شما را برنامه ریزی می کند، جلسات را برنامه ریزی می کند و لیست کاملی از کارها را ایجاد می کند.
جالب است، جالب است، و بدیهی است که سال 13 ماهه وجود ندارد. و بنابراین، ما در اینجا ناهماهنگی شناختی ایجاد میکنیم که مردم را وادار میکند به خواندن ادامه دهند و مردم را وادار میکند که به ادامه صفحه ادامه دهند. لیز میگوید و این قلاب اصلی ما بود.
یک تیتر عالی باعث ایجاد صدایی می شود، اما نسخه پشتیبان آن استیک است.
لیز اطمینان حاصل کرد که نسخه باقیمانده عبارات تیتر را درست است. او همچنین صفحه را با تصاویر رابط کاربری به جلو با ظاهری سرگرم کننده به روز کرد. او از رنگ های زنده برای متمایز شدن از رقبا استفاده می کرد.
3 ایده قلاب که می توانید استفاده کنید
لیز سه دستور با مثال هایی برای ایجاد قلاب برای محتوای شما ارائه می دهد. آنها به دلیل ترس، مخالفت ها و اعداد با رویکردها مقابله می کنند.
ترس ها (و حل آن ترس ها)
سریع:
(مخاطب) از (ترس خاص). اما آنها نباید باشند، زیرا (چرا ترس خاص جای نگرانی نیست).
مثال فوری:
بازاریابان محتوا از این می ترسند که ChatGPT شغل آنها را بگیرد. اما نباید اینطور باشند زیرا بازاریابی محتوا بسیار فراتر از نوشتن محتوا است.
مورد استفاده:
لیز پستی را در لینکدین که منتشر کرده است نشان می دهد. آن آغاز می شود:
ChatGPT جایگزین تیم بازاریابی محتوای شما نخواهد شد.
در اینجا دلیل آن است:
خط آغازین ترس خوانندگان را در مورد تصاحب هوش مصنوعی مولد شغل خود را درگیر کرد.
ایده های متضاد یا ضد شهودی
سریع:
هر آنچه در مورد زندگی می دانم چیز دیگری می گوید، اما (تقریباً باور نکردنی).
مثال فوری:
هر آنچه در مورد زندگی می دانم چیز دیگری می گوید، اما قهوه مرده است. هیچ ، آن را نمی نوشد.
به صنعت خود فکر کنید. چه چیزی می تواند جایگزین «قهوه مرده است» با واقعیتی به ظاهر باورنکردنی اما واقعی در مورد صنعت شما شود؟
شماره
سریع:
از اعداد خاص استفاده کنید.
مثال فوری:
من یک Google Doc 84 صفحه ای دارم.
مورد استفاده:
لیز از نمونه 84 صفحه ای در یک پست لینکدین استفاده کرد. این تعداد خوانندگان را بر آن داشت که به این فکر کنند که چرا او چنین سند طولانی دارد. آنها به خواندن ادامه دادند تا دلیل آن را بیاموزند.
نکته: اعشار را در معیارها گسترش دهید، مانند 99.98274٪ برای آپتایم یا 215.1223٪ برای بازگشت سرمایه محصول.
قلاب کنید، سپس در گیره بچرخید
شما به پایان این مقاله رسیدید – قلاب کار کرد. چه چیزی باعث شد که روی مقاله کلیک کرده و آن را بخوانید؟ می توانست این باشد:
یا شاید چیز دیگری بود.
برای استفاده از یک قیاس ماهیگیری، قلاب برای درگیری اولیه (یعنی گرفتن طعمه) ضروری است. محتوای اطراف فرد را به درون می چرخاند.
همانطور که لیز میگوید، چه قلابهای عالی ایجاد میکنید تا ایدههای معمولی را در نظر بگیرید و آنها را به روشهای خارقالعاده، منحصر به فرد و جذاب قاب کنید؟
مطالب مرتبط دستچین شده:
تصویر روی جلد توسط جوزف کالینوفسکی/موسسه بازاریابی محتوا
منبع: https://contentmarketinginstitute.com/articles/hook-your-audience/