امنیت پایگاه داده چیست؟ اهمیت و بهترین شیوه ها

پایگاه های داده به سرعت پیچیده می شوند و حفاظت از داده هایی که در اختیار دارند برای بسیاری از تیم های فناوری اطلاعات یک چالش است. به عنوان ترکیبی از سیستم های تکنولوژیکی و مراحل عملی، امنیت پایگاه داده باید به درستی انجام شود تا از داده های حیاتی در برابر تهدیدات علیه سیستم و تجارت شما محافظت شود.

راه حل های امنیتی پایگاه داده نه تنها برای محافظت از داده های نگهداری شده در داخل طراحی شده اند، بلکه خود سیستم مدیریت پایگاه داده را به همراه برنامه ها، سیستم ها، سرورها و سایر زیرساخت های متصل به پایگاه داده حفظ می کنند.

برای اکثر تیم های فناوری اطلاعات، از اختصاص داده شده استفاده می شود نرم افزار امنیت پایگاه داده ساده ترین راه برای ردیابی فعالیت در هر پایگاه داده و اطمینان از اینکه فقط کاربران مجاز قادر به دسترسی به حساس ترین داده ها هستند. ویژگی‌های ضروری مانند رمزگذاری و نظارت بر فعالیت معمولاً در این سیستم‌ها تعبیه شده‌اند که مدیریت پایگاه‌های داده و امنیت آن‌ها را برای مشاغل با هر اندازه کارآمدتر می‌کند.

چرا امنیت پایگاه داده مهم است؟

تجربه الف نقض داده ها می تواند یک فاجعه برای سازمان ها باشد، به ویژه زمانی که به پایگاه های داده دسترسی پیدا کرده و اطلاعات حساس شرکت در معرض خطر قرار گرفته باشد. برخی از پیامدهای احتمالی نقض پایگاه داده عبارتند از:

  • دارایی های به خطر افتاده چه اسرار تجاری، اختراعات اختصاصی یا حتی اسرار تجاری را در اختیار داشته باشید اطلاعات شناسایی شخصی (PII) برای مشتریان و کارمندان شما، دسترسی کاربران غیرمجاز به این داده ها می تواند به یک مشکل مهم تبدیل شود.
  • آسیب به شهرت برند. هم مشتریان و هم فروشندگان و حتی کارمندان شما احتمالاً وقتی شرکتی با مشکلات امنیتی مواجه می شود احساس ناامیدی می کنند. این می تواند منجر به زیان های مالی بلندمدت شود اگر طرف های آسیب دیده به سمت یک رقیب حرکت کنند.
  • جریمه برای عدم رعایت. برای برخی از صنایع، نقض امنیتی اطلاعات محرمانه را در معرض خطر قرار می دهد و بنابراین قوانین مربوط به رعایت حریم خصوصی صنعت، ایالت یا فدرال را نقض می کند. به عنوان مثال، اطلاعات کارت پرداخت در معرض خطر استاندارد امنیت داده صنعت کارت پرداخت (PCI DSS) را نقض می کند، در حالی که اطلاعات شخصی می تواند قوانین اروپا را نقض کند. مقررات عمومی حفظ حریم خصوصی داده ها (GDPR). جریمه های نقض این قوانین می تواند از صدها تا میلیون ها دلار در هر تخلف باشد.
  • هزینه مالی و زمانی مدیریت وضعیت. بسته به مقیاس نقض، شرکت‌ها ممکن است نیاز داشته باشند کارشناسان امنیتی را برای تعیین نحوه آسیب‌دیدگی پایگاه داده و نحوه اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از وقوع مجدد نقض بیاورند.
  2 + 2

تهدیدات رایج برای امنیت پایگاه داده

در بسیاری از موارد، رایج ترین تهدیدها برای امنیت پایگاه داده ناشی از سوء استفاده از سیستم است. این می تواند به چندین روش منجر به دسترسی کاربران غیرمجاز شود:

  • دسترسی داخلی هنگامی که کارمندان به پایگاه داده دسترسی دارند، این قدرت را دارند که یا خودشان اطلاعات را دریافت کنند یا به دیگران اجازه دهند از طریق اشتراک گذاری رمز عبور یا سوء استفاده از یک آسیب پذیری شناخته شده در سیستم، به آن دسترسی پیدا کنند.
  • خطای انسانی. این یکی از رایج ترین دلایل نقض پایگاه داده است. ورودهای ناامن یا سایر شیوه های غیرعمدی، اما آسیب رسان کاربر، تعداد قابل توجهی از این حوادث را تشکیل می دهند.
  • بهره برداری از آسیب پذیری. هکرها همیشه به دنبال راه هایی برای دسترسی به سیستم ها هستند. به‌روزرسانی مداوم پایگاه‌های داده به آخرین نسخه‌ها ضروری است، زیرا وصله‌های امنیتی به جلوگیری از دسترسی مجرمان سایبری به زیرساخت پایگاه داده کمک می‌کنند.
  • بد افزار. محافظت از دستگاه‌های نقطه پایانی، مانند سرورها و رایانه‌هایی که به پایگاه‌های داده متصل می‌شوند، به همان اندازه مهم است. کاربران می توانند کدهای مضر را روی این دستگاه ها بنویسند. به عمد یا در غیر این صورت، کد بد به شبکه گسترده‌تر متصل می‌شود تا به پایگاه داده دسترسی پیدا کند.

بهترین شیوه های امنیت پایگاه داده

برای اطمینان از بالاترین سطح حفاظت، امنیت پایگاه داده باید شامل تمام قسمت های سیستم، از خود پایگاه داده تا سخت افزاری که به آن متصل است، باشد.

امنیت فیزیکی

پایگاه‌های داده می‌توانند یا در دارایی کسب‌وکار در سرورهای فیزیکی یا به صورت دیجیتالی در فضای ابری قرار گیرند. صرف نظر از محل زندگی اطلاعات، همیشه باید تأیید کنید که سرورها در یک فضای امن و تحت کنترل آب و هوا هستند. اگر خودتان سرور را مدیریت نمی کنید، همیشه ارائه دهنده ای را انتخاب کنید که بتواند این حفاظت ها را تضمین کند.

کنترل های دسترسی

هر کاربر نباید به همه چیز در پایگاه داده دسترسی داشته باشد. در واقع، شما باید با رویکرد حداقل تعداد کار کنید – چه کسی واقعاً نیاز به دسترسی به این اطلاعات دارد؟ سطوح مجوز باید بر اساس هر کاربر تنظیم شود و به طور مداوم برای امنیت مداوم بررسی شود. دسترسی به شبکه را تا حد امکان محدود کنید. اگر مشتریان یا فروشندگانی دارید که مرتباً از شبکه شما استفاده می کنند، ممکن است ارزش باز ، شبکه دوم را به طور خاص برای مهمانان داشته باشد.

رمزگذاری

تمام داده ها باید با استفاده از بالاترین سطح محافظت شوند رمزگذاری امکان پذیر است، هم در حین ذخیره روی سرور و هم زمانی که در سراسر شبکه از آن استفاده می شود. این امر تا حد زیادی به محافظت از اطلاعات خصوصی و محرمانه از هر کسی که مجاز به دسترسی به آنها نیست کمک می کند.

امنیت نرم افزار و اپلیکیشن

هر برنامه یا نرم افزاری که به پایگاه داده متصل است نیز باید به صورت دوره ای با آخرین ویژگی های امنیتی به روز شود. آسیب‌پذیری‌ها در این سیستم‌ها به هکرها امکان دسترسی به پایگاه داده را می‌دهند، حتی اگر پایگاه داده خود منبع اصلی نفوذ نباشد.

پشتیبان گیری

مهم نیست که چه نوع پایگاه داده ای دارید، همیشه از اطلاعات آن در یک شبکه و سرور جداگانه نسخه پشتیبان تهیه کنید. این یک گام پیشگیرانه در صورت از دست رفتن دسترسی به پایگاه داده، به طور تصادفی یا به دلیل حمله هدفمند است. باج افزار حملاتی که به موجب آن هکرها سعی می‌کنند از کسب‌وکارها با مخفی ، داده‌هایشان اخاذی کنند، رایج هستند. یک کپی جداگانه از تمام داده های شما در یک سرور با امنیت برابر غیرقابل مذاکره است.

  برترین ابزارهای هدفمند رفتاری که بازاریابان باید بدانند

بهترین راه حل های امنیتی پایگاه داده

برای مشاغل در هر اندازه، نرم افزار امنیت پایگاه داده به شما اطمینان می دهد که داده های ذخیره شده در پایگاه داده به درستی استفاده می شود و از هرگونه استفاده غیرمجاز ایمن است. برخی از راه حل ها در محل یا از طریق فضای ابری هستند، و برخی از آنها دارای پلتفرم های ترکیبی هستند تا به کسب و کارها کمک کنند تا بهترین سطح امنیت را برای داده های خود انتخاب کنند.

برای قرار گرفتن در دسته نرم افزارهای امنیتی پایگاه داده، پلتفرم ها باید:

  • با پایگاه داده های داخلی، ابری یا ترکیبی یکپارچه شوید
  • سیاست های کنترل دسترسی به پایگاه داده را اعمال کنید
  • رمزگذاری داده ها در حالت استراحت
  • نظارت یا ثبت فعالیت پایگاه داده

در زیر پنج راه حل برتر نرم افزار امنیتی پایگاه داده از گزارش Grid بهار 2024 G2 آورده شده است. برخی از نظرات ممکن است برای وضوح ویرایش شوند.

1. Oracle Data Safe

Oracle Data Safe یک مرکز کنترل یکپارچه برای همه پایگاه‌های داده اوراکل است که می‌توانید با خیال راحت اطلاعات حساس خود را مدیریت کنید. از یک سیستم ساده به تنظیمات امنیتی کاربر دسترسی داشته باشید، کنترل‌های امنیتی کلی را نظارت کنید و مسائل مربوط به انطباق را برطرف کنید.

آنچه کاربران بیشتر دوست دارند:

“خب، با دسترسی ناخواسته یا غیرمجاز به داده ها و بدافزارهایی که می توانند عملکرد هر سازمانی را مختل کنند، خداحافظی کنید. اوراکل داده Safe کنترل کاربر بر فعالیت کاربر، نظارت، و نحوه ورود آنها – و در این مورد حفاظت از داده ها تضمین شده است.

بررسی ایمن داده اوراکل، آملیا جی.

آنچه کاربران دوست ندارند:

“پردازش در اینجا باعث می شود کاربر مدت زمان بیشتری از حد انتظار منتظر بماند.”

بررسی ایمن داده اوراکل، آویناو اس.

2. IBM Security Guardium Insights

به عنوان یک پلت فرم امنیت داده، بینش نگهبان امنیت IBM به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا به سرعت و آسانی نیازهای امنیت داده و انطباق را برطرف کنند. این نرم افزار فرآیند انطباق با اقدامات اجرای سیاست را خودکار می کند، در حالی که داده ها را از چندین پایگاه داده ابری متمرکز می کند. این نمای تلفیقی بهترین راه برای بررسی داده های حیاتی و سطوح امنیتی فعلی شما است.

آنچه کاربران بیشتر دوست دارند:

من بینش‌های IBM Security Guardium را به دلیل توانایی آن برای محافظت از داده‌ها، تشخیص و پیشگیری تهدید، مدیریت انطباق و مدیریت ریسک دوست دارم. و علاوه بر این، یک پلت فرم کاربر پسند است.»

بررسی بینش نگهبان امنیتی IBM، سلمان ک.

آنچه کاربران دوست ندارند:

«استقرار در یک محیط بزرگ بسیار سخت است. من همچنین دوست ندارم که اسناد خوبی برای استقرار ارائه نکند.»

بررسی بینش نگهبان امنیتی IBM، ویشال اس.

3. Oracle Audit Vault و فایروال پایگاه داده

این فایروال حسابرسی و پایگاه داده اوراکل حفاظت از پایگاه داده را برای پایگاه داده های اوراکل و غیر اوراکل فراهم می کند. این سیستم برای شناسایی و مسدود ، تهدیدها به محض شناخته شدن، همراه با بهبود گزارش انطباق و ادغام داده های حسابرسی از پایگاه های داده ای که مدیریت می کند، ساخته شده است.

  چیست و چگونه از آن در سال 2023 استفاده کنیم
آنچه کاربران بیشتر دوست دارند:

فایروال پایگاه داده بر بلوک فعالیت نظارت می کند / به فعالیت زبان پرس و جو جستجو (SQL) در شبکه اجازه می دهد. راه آسان تر برای جمع آوری داده های حسابرسی و ایجاد گزارش حسابرسی. تنوع خوبی از فرمت ها برای استفاده برای گزارش ها.”

بررسی فایروال و فایروال پایگاه داده Oracle Audit Vault، محمد س.

آنچه کاربران دوست ندارند:

“گاهی اوقات کمی کند و ادغام با سایر برنامه های خارجی دشوار است.”

بررسی فایروال و فایروال پایگاه داده Oracle Audit Vault، آنندب ک.

4. McAfee Data Center Security Suite برای پایگاه های داده

این مجموعه امنیتی McAfee Data Center برای پایگاه های داده یک سیستم امنیت داده قوی و پیشرو در صنعت را با کمترین تأثیر بر منابع سخت افزاری و شبکه ارائه می دهد. این ابزار در محیط های فیزیکی، مجازی و ترکیبی کار می کند و داده های شما را در هر کجا که ذخیره می شود ایمن نگه می دارد. به عنوان یک سیستم سازمانی، McAfee اجازه می دهد تا با رشد کسب و کار شما، مقیاس پذیری را افزایش دهید.

آنچه کاربران بیشتر دوست دارند:

“نصب نرم افزار آسان است و دارای ویژگی های بسیاری است که تهدیدات و آسیب پذیری ها را در سیستم DB شناسایی می کند. ویژگی گزارش نیز بسیار مفید است. علاوه بر این، پشتیبانی فنی McAfee نیز بسیار ستودنی است.

بررسی مجموعه امنیتی McAfee Data Center برای پایگاه‌های داده، سونال جی.

آنچه کاربران دوست ندارند:

سفارشی‌سازی آسان نبود. همچنین از نظر هزینه، گران است.”

بررسی مجموعه امنیتی McAfee Data Center برای پایگاه‌های داده، گاویا ن.

5. McAfee Vulnerability Manager برای پایگاه های داده

مدیر آسیب‌پذیری McAfee برای پایگاه‌های داده به کسب‌وکارها کمک می‌کند پایگاه‌های داده درون شبکه را کشف کنند، تعیین کند که آیا آخرین وصله‌ها اعمال شده‌اند یا خیر، و ضعف‌های رایجی را که می‌تواند داده‌های محرمانه شما را در معرض کاربران غیرمجاز قرار دهد، آزمایش کند.

آنچه کاربران بیشتر دوست دارند:

“شما اطلاعات جامع و به روزی در مورد پایگاه داده و گزارش ها برای هر به روز رسانی، سطح نسخه و امتیازات اصلاح شده دریافت می کنید. از الگوریتم‌های مختلفی برای شناسایی تهدیدها و آسیب‌پذیری‌ها استفاده می‌کند و به‌طور خودکار هرگونه نقض پایگاه داده را کشف می‌کند. این کمک می کند تا تشخیص دهید که دقیقاً کجا خطرات هستند و چگونه می توان خطرات را به حداقل رساند و برطرف کرد. همچنین رمزهای عبور ضعیف برای دسترسی به پایگاه داده و غیره را شناسایی می کند. تقریباً تمام قابلیت هایی را دارد که یک مدیر آسیب پذیری باید از جمله دسترسی کاربر، امتیازات و احراز هویت داشته باشد.

بررسی مدیریت آسیب‌پذیری McAfee برای پایگاه‌های داده، آبیشک آر.

آنچه کاربران دوست ندارند:

پروفایل های اسکن سفارشی را می توان بیشتر بهبود بخشید. اسکنرها باید مصرف کمتری داشته باشند.

بررسی مدیریت آسیب‌پذیری McAfee برای پایگاه‌های داده، سای آدیتیا تی.

برای چت ، با G2's-Monty-AI کلیک کنید

امنیت از شما شروع می شود!

ارزشمندترین دارایی خود – داده های کسب و کارتان – را با یک سیستم امنیتی پایگاه داده جامع محافظت کنید. منتظر نمانید تا تهدیدی از راه برسد. اکنون اقدامات پیشگیرانه ای برای محافظت از داده های خود انجام دهید.

دستگاه های خود را به اندازه پایگاه داده های خود امن کنید پلت فرم های محافظت از نقطه پایانی که امنیت یکپارچه را برای رایانه ها و سرورها ارائه می دهند.

منبع: https://learn.g2.com/database-security