- 1. تگ ها و عنوان های عنوان را بهینه کنید
- 2. جداول قابل دسترسی ایجاد کنید
- 3. از متن لنگر توصیفی برای پیوندها استفاده کنید
- 4. متن جایگزین توصیفی برای تصاویر اضافه کنید
- 5. نقشه سایت عمومی را اضافه کنید
- 6. محتوای رسانه های اجتماعی را در دسترس قرار دهید
- 7. از زبان در دسترس استفاده کنید
- 8. فراخوانی برای اقدام در دسترس ایجاد کنید
- به طور منظم محتوای خود را از نظر دسترسی ارزیابی کنید
تا زمانی که محتوای شما برای همه قابل دسترسی نباشد، صیقل داده نمی شود.
Google مرتباً ویژگیها و بهروزرسانیهای دسترسی جدید را برای افزایش دسترسی به محتوای دیجیتال معرفی میکند. با این حال، بازاریابان نباید فقط به سایت های شخص ثالث برای از بین بردن موانع اعتماد کنند تا همه بتوانند از محتوای شما لذت ببرند.
دستورالعملهای دسترسی به محتوای وب پایهای را بر اساس چهار اصل مرتبط با نحوه تعامل افراد با محتوا ارائه میکند – قابل اجرا، قابل درک، قوی و قابل درک. به عنوان مثال، یک بازدیدکننده به جای ماوس از صفحه کلید استفاده می کند یا شخصی از دستورات صوتی برای پیمایش یک وب سایت استفاده می کند. اعضای مخاطب ممکن است از صفحهخوانها برای خواندن مطالب با صدای بلند یا از ذرهبین برای خواندن بخشهایی از محتوا استفاده کنند.
برای دستیابی به محتوای دیجیتال و وبسایتهای قابل دسترس که شامل همه اعضای مخاطبان شما میشود و قوانین دسترسی را رعایت میکند، این نکات کاربردی و آسان برای اجرا را دنبال کنید:
1. تگ ها و عنوان های عنوان را بهینه کنید
اطمینان حاصل کنید که بازدیدکنندگان می توانند به راحتی ساختار محتوای شما را درک کنند و اطلاعات مورد نیاز خود را بیابند، چه خودشان این کار را انجام دهند و چه از دستیارهای صوتی استفاده کنند. از عناوین و سرفصل های واضح و منحصر به فرد صفحه، از جمله کلمات کلیدی مرتبط، استفاده کنید و از جریان منطقی آن اطمینان حاصل کنید.
فقط از یک تگ H1 استفاده کنید. عناوین فرعی خود را به ترتیب (H3 بعد از H2 و غیره) نگه دارید و محتوا را دقیقاً توصیف کنید. برای مثال، بهجای استفاده از «چیزهایی که باید بدانید» بهعنوان عنوان فرعی H2، آن را «چیزهایی که درباره محتوای قابل دسترس باید بدانید» قرار دهید. با این رویکرد، بازدیدکنندگان می توانند بدانند که از هر بخش از محتوا چه انتظاری دارند.
2. جداول قابل دسترسی ایجاد کنید
تفسیر جداول داخل متن برای خوانندگان صفحه ممکن است دشوار باشد. برای اینکه جداول خود را در دسترس قرار دهید، آنها را از اسناد دیگر برش ندهید و جایگذاری نکنید یا آنها را به عنوان فایل تصویر اضافه نکنید. از شیوه نامه های آبشاری (CSS) برای ایجاد آنها استفاده کنید تا دستیاران صوتی بتوانند به راحتی آنها را بخوانند.
3. از متن لنگر توصیفی برای پیوندها استفاده کنید
این دو جمله را بخوانید:
- برای کسب اطلاعات بیشتر، اینجا را کلیک کنید.
- برای کسب اطلاعات بیشتر، استانداردهای WCAG را مرور کنید.
گزینه اول تقریبا چیزی نمی گوید. انتخاب دوم – و بهتر – توصیف می کند که کاربر با کلیک روی پیوند چه انتظاراتی می تواند داشته باشد.
با متن لنگر خود، از عبارات عمومی خودداری کنید، از یک کلمه کلیدی هدف استفاده کنید و مختصر باشید.
4. متن جایگزین توصیفی برای تصاویر اضافه کنید
متن جایگزین توصیفی به موتورهای جستجو کمک می کند تا محتوای تصویر را تفسیر کنند، درک آنچه نشان داده شده را برای افراد کم بینا ممکن می سازد و به طور بالقوه دید و رتبه وب سایت شما را در Google افزایش می دهد. برای هر تصویر و ویدیوی ارسال شده در سایت و کانال های رسانه های اجتماعی خود، متن جایگزین بنویسید. برای محتوای منتشر شده در سایتهایی مانند حلقههای اینستاگرام که گزینه متن جایگزین ندارند، زیرنویس اضافه کنید.
در اینجا متن جایگزین استفاده شده برای توصیف این تصویر در مقاله اخیر موسسه بازاریابی محتوا آمده است: “عنوان کتاب الکترونیکی در این مثال از OptinMonster ساده است: 50 روش هوشمند برای تقسیم بندی لیست ایمیل شما.” متن جایگزین تصویر (عنوان کتاب الکترونیکی) و دلیل گنجاندن آن (سرراست) را توصیف می کند.
اگر تصویر یک لوگو است، بنویسید “(نام شرکت) نشان”. در صورت امکان دقیق شوید. به عنوان مثال، به جای توضیح تصویر به عنوان «بیمه کسب و کار»، نوع بیمه را بگویید.
5. نقشه سایت عمومی را اضافه کنید
نقشه سایت به بازدیدکنندگان این امکان را می دهد که به سرعت محتوای مورد نیاز خود را بیابند و به موتورهای جستجو کمک می کنند تا صفحات شما را فهرست کنند.
نقشه سایت XML معمولاً بیشترین توجه را به خود جلب می کند زیرا برای خزنده های موتورهای جستجو مفید است. با این حال، نقشه سایت HTML یک نمای کلی واضح و قابل دسترس از صفحات ضروری برای بازدیدکنندگان فراهم می کند. معمولاً در قالبی قابل کلیک ارائه می شود و در پاورقی یافت می شود، که باعث می شود کاربران به راحتی در وب سایت شما حرکت کنند.
در اینجا گزیده ای از نقشه سایت در دسترس عموم از شرکت مد Mango است. بخش زنان را برجسته میکند و انواع لباسها، کفشها و اکسسوریها و دستههای سایز بزرگ موجود را با جزئیات نشان میدهد.
اطمینان حاصل کنید که سایت شما دارای نقشه سایت XML و HTML است.
6. محتوای رسانه های اجتماعی را در دسترس قرار دهید
بسیاری از بازاریابان دسترسی به وب سایت های خود را در اولویت قرار می دهند اما کانال های رسانه های اجتماعی خود را نادیده می گیرند. برخی از صرف زمان برای دسترسی به رسانه های اجتماعی تردید دارند زیرا تحت استانداردهای WCAG 2.1 لازم نیست. با این حال، با توجه به اینکه 85 درصد از Gen Zers میگویند رسانههای اجتماعی بر انتخاب خرید آنها تأثیر میگذارند، ارسال محتوای قابل دسترس تصمیمی هوشمندانه است.
همان نکاتی را که در مورد محتوای وبسایت خود انجام میدهید، دنبال کنید – برای ویدیو و متن جایگزین به تصاویر زیرنویسها و رونوشتهایی اضافه کنید، مانند آنچه We Rate Dogs در پست اینستاگرام خود درباره Pioppi انجام داد: «یک چوبدستی آبی سرش را بالای یک قطعه میبرد. مبلمان، پنجه های جلویی که روی کمی پارچه سفید قرار گرفته اند. گوشهایش ، است و چشمهایش با رگهای از شیطنت برق میزنند، در حالی که لبخند میزند و لبخندی از دهانش بسته است.»
همچنین باید در نظر داشته باشید که مترجم زبان اشاره را در ویدیوها و رویدادهای خود بگنجانید زیرا آنها می توانند در بومی سازی مکالمه یا تکمیل رونوشت های تولید شده خودکار مفیدتر باشند.
هشتگهای قابل دسترس را با حروف بزرگ هر کلمه بنویسید، مانند #MyCanyon، #ChelseaSodaro، #CanyonSpeedmax، #Triathlete، و #Triathlon، در پست زیر. این کار خواندن هر کلمه را به طور جداگانه برای صفحه خوان ها آسان تر می کند.
از ایموجی های زیادی استفاده نکنید. دستیارهای صوتی هر ایموجی را با صدای بلند می خوانند. برای مثال شنیدن 10 ایموجی پشت سر هم برای هر کاربری چالش برانگیز خواهد بود.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دسترسی به رسانه های اجتماعی، این راهنما را از موسسه ملی سلطنتی افراد نابینا در بریتانیا بخوانید.
7. از زبان در دسترس استفاده کنید
کلمات شما به اندازه ساختار سازمانی محتوای شما مهم هستند. زبان دقیق و قالبی با ساختار مناسب، درک محتوا را برای همه آسان می کند.
دستورالعملهای ابتکار دسترسپذیری وبسایت میگوید که باید از زبان واضح و ساده استفاده کنید یا یک نسخه سادهشده ارائه دهید. اگر باید از کلمات، اصطلاحات، عبارات و اختصارات غیر معمول استفاده کنید، آنها را توضیح دهید.
پیشنهادات دیگر شامل استفاده از نقاط گلوله، ایجاد تاکید در متن، و نشان دادن زبان محتوا با ویژگی “lang” در HTML است.
میتوانید از ابزارهایی مانند Grammarly یا Hemingway Editor برای سادهسازی محتوا استفاده کنید.
8. فراخوانی برای اقدام در دسترس ایجاد کنید
فراموش نکنید که CTAهای قابل دسترسی ایجاد کنید تا همه مردم را تشویق به برداشتن گام بعدی کنند. برای انجام این کار، نکات زیر را دنبال کنید:
- متن توصیفی و عمل محور بنویسید.
- تضاد رنگ را در نظر بگیرید. حداقل نسبت باید 4.5 به 1 برای اکثر مردم برای خواندن متن باشد. با این حال، این بر اساس اندازه متن یا سطح انطباق WCAG متفاوت است. از این بررسی کنتراست برای تعیین اینکه آیا دکمه CTA شما با دستورالعملهای دسترسی مطابقت دارد یا خیر، استفاده کنید.
- CTA اصلی خود را بالای تاشو قرار دهید تا کاربران بتوانند بدون اسکرول ، صفحه آن را ببینند.
- اندازه و محل CTA خود را در نسخه موبایل تنظیم کنید تا مطمئن شوید که هنوز موثر است.
به طور منظم محتوای خود را از نظر دسترسی ارزیابی کنید
برای ارزیابی عملکرد سایت خود، می توانید از ابزارهای رایگان بررسی دسترس پذیری وب سایت مانند Accessibility Checker یا Google Lighthouse استفاده کنید. هر زمان که تغییراتی ایجاد میکنید یا محتوا اضافه میکنید، باید اطمینان حاصل کنید که بهروزرسانی در دسترس است.
همانطور که در این اسکرین شات از ممیزی www.Paralympics.com نشان داده شده است، Accessibility Checker امتیازی از 100 به سایت می دهد، تشخیص می دهد که آیا سایت مطابقت دارد یا خیر، و مشکلات دسترسی خاص را برجسته می کند.
در بررسی های خود می توانید از کاربران معلول بخواهید که سایت شما را آزمایش کنند. تعهدی برای دسترسی به وب سایت در سایت منتشر کنید و توجه داشته باشید که مردم چگونه می توانند درخواست اقامت کنند.
در دنیای امروز، درک این نکته حیاتی است که دسترسی یک انتخاب نیست، بلکه یک الزام است. وقتی محتوای آنلاین قابل دسترسی ایجاد میکنید، به ایجاد یک محیط آنلاین فراگیرتر کمک میکنید که در آن همه بتوانند دسترسی داشته باشند و درگیر شوند.
تمامی ابزارهای ذکر شده در این مقاله توسط نویسنده پیشنهاد شده است. اگر میخواهید ابزاری را پیشنهاد دهید، مقاله را با یک نظر در شبکههای اجتماعی به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط دستچین شده:
تصویر روی جلد توسط جوزف کالینوفسکی/موسسه بازاریابی محتوا
منبع: https://contentmarketinginstitute.com/articles/create-accessible-digital-content/