چه هستند و چه زمانی از آنها استفاده کنیم

قرض گرفتن و قرض دادن پول کاری است که اکثر ما در مقطعی از زندگی خود انجام می دهیم. چه از طریق یک وام رسمی از بانک باشد یا در میان دوستان یا خانواده، سابقه وام کمک می کند مطمئن شوید که تمام وام دهنده در نهایت بازپرداخت می شود.

اگر مبالغ هنگفتی به صورت غیررسمی رد و بدل شود، توافق شفاهی کافی نیست، مانند زمانی که به خواهر یا برادرتان مقداری پول نقد برای یک ماشین قرض می دهید یا به دوستتان برای اجاره کمک می کنید. در عوض، یک سند قانونی مانند یک سفته می تواند هر دو طرف را در مورد نقش خود در معامله مسئول نگه دارد.

وام دهنده مجبور نیست سفته را امضا کند، اما وام گیرنده این کار را انجام می دهد زیرا در سوابق کتبی است که قول می دهد پول را پس بدهد. از آنجایی که سفته از نظر قانونی قابل اجرا است، مهم است که قبل از امضای وام گیرنده، تمام جزئیات صحیح باشد.

حتی اگر وام بین دوستان یا اقوام باشد، کار با وکیل بهترین راه است. آنها استفاده می کنند نرم افزار تنظیم اسناد قانونی اطمینان حاصل شود که جزئیات مربوطه در قرارداد وجود دارد و دارای امضاهای لازم برای لازم الاجرا شدن سفته است.

چه زمانی از سفته استفاده می شود؟

هر نوع وام مالی می تواند از سفته استفاده کند، چه به عنوان اسناد مستقل و چه به عنوان بخشی از مدارک مورد نیاز هنگام استقراض مبالغ هنگفت پول اقلام بلیط بزرگ. هم وام‌دهی شخصی و هم معاملات تجاری از سفته‌ها برای ارائه حمایت‌های قانونی به وام‌دهنده استفاده می‌کنند.

برخی از رایج ترین کاربردهای سفته عبارتند از:

  • مشاور املاک. به عنوان بخشی از اسناد وام مسکن برای سرمایه گذاری خانه یا کسب و کار، خریدار سفته را امضا می کند تا تعهد خود را در بازپرداخت پولی که برای ملک استفاده کرده است، نشان دهد.
  • وام دانشجویی. وقتی کسی وام آموزش عالی می گیرد، سفته ها را به عنوان وعده بازپرداخت آن وجوه تکمیل می کند. وام های فدرال اغلب به دانش آموزان اجازه می دهد که یک سفته اصلی را امضا کنند، که شامل وام هایی می شود که در 10 سال آینده که دانشجو ثبت نام می کند، گرفته می شود.
  • خرید تجهیزات تجاری. هر وامی که یک کسب و کار برای تأمین منابع مالی تجهیزات عملیاتی لازم می گیرد همراه با یک وام سفته است. مانند وام های شخصی، این یادداشت ها بیان می کنند که کسب و کار مسئول بازپرداخت کل مبلغ در یک تاریخ معین است.
  • سرمایه در گردش. برخی از کسب و کارها ممکن است برای پشتیبانی از فعالیت های خود وام بگیرند، به ویژه در خارج از فصل یا هنگام راه اندازی یک شرکت جدید. تا زمانی که درآمد بتواند جایگزین آن شود، پول به عنوان بودجه برای مخارج ضروری روزانه عمل می کند. این وام ها سفته خاص خود را دارند.
  The Top 13 Paid & Free Alternatives to Adobe Illustrator of 2024

بسیاری از مردم هنگام قرض دادن پول به دوستان و خانواده، حتی برای پول نقد زیاد، ترجیح می دهند از سفته استفاده نکنند. با این حال، این یک حرکت خطرناک است و هیچ تضمینی وجود ندارد که دوباره آن پول را ببینید. و بدون سفته، اگر آنها به شما بازپرداخت نکنند، کاری نمی توانید انجام دهید.

برای مقادیر کم، معمولاً یادداشت لازم نیست. اما برای پولی که اگر آن را پس نمی گرفتید از دست می دادید، سفته به خوبی مشکل را حل می کند.

انواع سفته

بسته به نوع وام، برای تعیین شرایط بازپرداخت برای وام گیرنده، به انواع مختلف سفته نیاز دارید.

ساده

این ابتدایی ترین نوع سفته است و عموماً برای مبالغ کمتر وام با یک وام گیرنده استفاده می شود. اگر دو نفر در حال تبادل پول هستند، تنها چیزی که نیاز دارند یک یادداشت ساده است. جزئیات موجود در یک سفته ساده می تواند به اندازه مبلغ، شرایط بازپرداخت، برنامه پرداخت و نام افراد درگیر حذف شود.

پایان باز

یک سفته بی پایان بیشتر شبیه یک خط اعتباری است تا یک وام سنتی. وام گیرندگان فقط بخشی از مبلغ کامل را پیش پرداخت دریافت می کنند، اما در صورت نیاز به پول بیشتر می توانند بعداً پول بیشتری دریافت کنند و در عین حال مبلغ اصلی وام گرفته شده را بازپرداخت کنند. این می تواند آسان تر از گرفتن وام های متعدد با سفته های مختلف باشد.

استاد

اگر وام گیرنده به چندین وام نیاز داشته باشد، آنها و وام دهنده می توانند از یک سفته اصلی به عنوان یک قرارداد مستمر استفاده کنند. این می تواند چندین وام بین یک طرف را برای مدت زمان معینی پوشش دهد، مانند وام های دانشجویی فردی.

  عواقب | وبلاگ ست

ایمن شد

یک سفته وثیقه معمولاً با نرخ های بهره بهتری نسبت به انواع دیگر ارائه می شود، زیرا چیزی با ارزش باید به عنوان وثیقه به عنوان بخشی از وام گذاشته شود. اگر وام گیرنده نتواند پول را بازپرداخت کند، این یادداشت تضمین شده به وام دهنده اجازه می دهد تا وثیقه را به جای مانده پرداخت در اختیار بگیرد.

ناامن

سفته های بدون وثیقه وام گیرنده را ملزم به گذاشتن وثیقه نمی کند، اما در صورتی که وام گیرنده بازپرداخت خود را انجام ندهد، همچنان گزینه های قانونی برای وام دهنده وجود دارد.

این سفته ها در معاملات املاک و مستغلات رایج هستند، زیرا وام مسکن به جای هرگونه وثیقه اضافی برای تضمین وام استفاده می شود. اگر وام مسکن بازپرداخت نشد، می‌توان بر ملکی که به وام‌دهنده اجازه می‌دهد آن را سلب کرده و پول خود را پس بگیرد، وثیقه گذاشت.

اطلاعات مندرج در سفته

عناصر اساسی قرارداد نیز باید در سفته درج شود. بسته به نوع برگه ممکن است به جزئیات بیشتری نیاز باشد، اما حداقل یک سفته باید حاوی موارد زیر باشد:

  • اطلاعات تماس وام دهنده و وام گیرنده. همراه با تاریخ امضا، بخش اول یک سفته مشخص می کند که چه کسی پول را قرض می دهد و چه کسی پول را قرض می دهد.
  • کل مبلغ وام. وام دهنده و وام گیرندگان باید در مورد مقدار کل پولی که رد و بدل می شود به توافق برسند.
  • تاریخ سررسید. این زمانی است که سفته تمام می شود; کل مبلغ باید تا این تاریخ بازپرداخت شود. برخی از سفته ها نیز ممکن است این را به عنوان “سررسید” ذکر کنند.
  • هزینه ها، جزئیات بهره و جریمه ها. کارمزدهای مربوط به ایجاد سفته در اینجا به همراه جزئیات نرخ بهره و هرگونه جریمه ای که در صورت عدم اجرای وام گیرنده قرارداد پرداخت اعمال می شود، فهرست شده است.
  • شرایط بازپرداخت. اینها همه اطلاعات را در مورد نحوه پرداخت دقیق وام گیرنده پول ارائه می دهند. بیشتر سفته ها برای مبالغ بیشتر به صورت اقساط، هفتگی، ماهانه یا سه ماهه است. مبالغ کوچکتر ممکن است به صورت یکجا در یک تاریخ ثابت پرداخت شود.
  • تاریخ شروع بازپرداخت ها. دانستن این تاریخ برای وام گیرنده مهم است زیرا همه بازپرداخت ها به محض امضای سفته شروع نمی شود.
  • قانون حاکم یا صلاحیت قضایی بر یادداشت. محل امضای سفته بسیار مهم است. اگر وام دهنده نیاز به اقدام قانونی علیه وام گیرنده داشته باشد، این اطلاعات مشخص می کند که کدام منطقه جغرافیایی – یا نهاد حاکم – مسئول نظارت بر مراحل قانونی است.
  • امضای وام گیرنده. فقط وام گیرنده سفته را امضا می کند، زیرا قول آنها برای بازپرداخت پول است.
  How to Write an Ecommerce Business Plan (Examples & Template)

اگر از سفته وثیقه استفاده می کنید، باید جزئیات وثیقه را درج کنید. سفته اصلی همچنین اطلاعات پیچیده تری در مورد مدت زمان خوب بودن و نوع وام آن دارد.

سفته چگونه بازپرداخت می شود؟

وام گیرندگان مانند یک قرارداد وام سنتی می توانند به روش های مختلفی بازپرداخت کنند. همراه با مبلغ مقطوع و اقساط، سررسید عندالمطالبه و بالون نیز دارید.

  • پرداخت های سررسید. اگر هیچ اطلاعات پرداخت خاصی در سفته ذکر نشده باشد، وام دهنده می تواند در هر زمان بازپرداخت کامل را مطالبه کند. این هرگز برای وام های بزرگ توصیه نمی شود، اما می تواند در ترتیبات کوچک و غیررسمی رایج باشد.
  • پرداخت بالن. برخی از وام دهندگان ممکن است از وام گیرندگان بخواهند که بخشی از وام خود را از طریق اقساط منظم ماهانه پرداخت کنند و به دنبال آن یک پرداخت بزرگتر و نهایی برای بستن سفته در تاریخ خاصی انجام شود.

خیلی ممنون – IOU!

سفته ممکن است یک مرحله غیر ضروری به نظر برسد، به خصوص اگر مقدار کمی وام می دهید یا وام می گیرید یا فقط بین دوستانتان است. اما محافظت قانونی از همه مهم است، بنابراین با کمک ابزارهای تهیه اسناد قانونی که تبادل پول را سریع و ساده می کند، آن را روی کاغذ بیاورید.

تلاش برای امضای سفته با شخصی دور یا به سادگی به دنبال راه آسان تری برای دیجیتالی ، فرآیند هستید؟ با پلتفرم های تشکیل پرونده الکترونیکی، تکمیل اسناد قانونی هرگز آسان نبوده است.

منبع: https://learn.g2.com/promissory-note

Universal monsters techpros : ultimate technology resource. By modernizing stock control with stocktally’s help, garment retailers can save time and reduce errors. How k pop might lead to the downfall of korea’s richest self made tech mogul.