مانند دهها «قاتل توییتر» دیگر، Bluesky از زمان راهاندازی خود در هالهای از ابهام قرار داشته است – عمدتاً به لطف سیاست فقط دعوت.
اما هنگامی که سایت میکروبلاگینگ در ماه گذشته عمومی شد، تقریباً یک شبه به 4 میلیون کاربر افزایش یافت.
چنین رشدی می تواند برای بازاریاب ها به دردسر بیفتد. اما آیا راه اندازی شبکه های اجتماعی ارزش وقت گذاشتن را دارد؟
من با مدیر استراتژی اجتماعی برند و تجزیه و تحلیل برند HubSpot برای یافتن این موضوع صحبت کردم.
اما ابتدا برای کسانی که نمی دانند Bluesky چیست، کمی به عقب پرش می کنیم.
Bluesky چیست؟
Bluesky یکی از ده ها برنامه رسانه اجتماعی است که به امید خاموش شدن X (توئیتر سابق) ظاهر شده است.
این سایت به جمع سایت های میکروبلاگینگ مانند Mastodon، Threads، Plurk، Cohost، Compost، Sparklefyre و Snuffleupagus می پیوندد. (اعتراف کنید. شما نمی دانید که کدام یک از آنها را درست کردم. این تعداد جایگزین X وجود دارد.)
بنابراین، چه چیزی Bluesky را از دیگران متمایز می کند؟
Bluesky به عنوان یک برنامه رسانه اجتماعی منبع باز طراحی شده است که بر اساس یک زیرساخت غیرمتمرکز (به نام پروتکل AT) ساخته شده و توسط بنیانگذار توییتر جک دورسی تامین مالی شده است.
این یک لقمه است. اما دقیقا به چه معناست؟
- متن باز به این معنی است که کد برای دیدن هر کسی (یا حتی سرهم ، با آن) در دسترس است.
- غیر متمرکز به این معنی است که هر کسی می تواند یک نسخه از Bluesky را روی سرور خود میزبانی کند.
این ترکیب به کاربران شفافیت بیشتری را در مورد نحوه عملکرد پلت فرم می دهد. همچنین هنگامی که مشکلی پیش بیاید، آژانس بسیار بیشتری به آنها می دهد.
به عنوان مثال، اگر آنچه را که الگوریتم فیس بوک به شما ارائه می دهد را دوست ندارید، کار زیادی نمی توانید انجام دهید.
اما اگر الگوی Bluesky را دوست ندارید؟ شما فقط می توانید Bluesky خود را راه اندازی کنید. (بلک جک اختیاری است.)
زمانی که Bluesky فقط دعوت بود، حدود 3 میلیون کاربر فعال ماهانه جمع آوری کرده بود. آن را با 130 میلیون کاربر ادعا شده توسط Threads مقایسه کنید.
اما زمانی که Bluesky در اوایل فوریه به روی عموم باز شد، 800000 کاربر در یک روز افزایش یافت.
حتی افراد مشهوری مانند کریسی تیگن و نیل گیمن و همچنین رسانه های بزرگی مانند نیویورک تایمز و واشنگتن پست را به خود جذب کرده است.
بنابراین، آیا شرکت شما باید در بین آن نام ها به حساب بیاید؟
آیا کسب و کار شما باید در Bluesky باشد؟
برای دریافت اطلاعات در مورد همه چیزهای اجتماعی، با ارین مک کول، مدیر استراتژی و تجزیه و تحلیل HubSpot، Brand Social صحبت کردم.
بیایید با گذاشتن پولمان در جایی که ماوسمان است شروع کنیم…
آیا HubSpot در Bluesky است یا ما قصد داریم؟
مک کول می گوید: «در حال حاضر، ما در Bluesky نیستیم، و هیچ برنامه فوری برای پیوستن وجود ندارد. “زمانی که فقط به عنوان دعوت شروع شد، برای ما اولویت کمتری داشت، زیرا طبیعتاً افراد کمتری در بین مخاطبان هدف ما به پیوستن دسترسی خواهند داشت.”
اما این ممکن است برای هر کسب و کاری صدق نکند. به عنوان یک B2B SaaS، HubSpot ممکن است مخاطبان بسیار متفاوتی نسبت به شما داشته باشد.
مهم است که مخاطبان خود را شناسایی کنید و با آنها در جایی که هستند ملاقات کنید.
اما فراموش نکنید، دنیای رسانه های اجتماعی همیشه در حال حرکت است. جایی که مخاطبان امروز شما هستند ممکن است فردا تغییر کند.
او می افزاید: «ما همیشه پلتفرم های در حال ظهور را رصد می کنیم زیرا چشم انداز اجتماعی به سرعت حرکت می کند، بنابراین باید آماده حرکت با آن باشیم.
بنابراین، چه زمانی بازاریابان باید به یک کانال اجتماعی جدید توجه کنند؟
مک کول توضیح می دهد: “من به گسترش سریع پایگاه کاربر، استفاده مداوم روزانه، مشروعیت/امنیت پلت فرم و ارتباط اجتماعی توجه می کنم.”
آن 130 میلیون کاربر Threads را که قبلاً ذکر کردم به خاطر دارید؟
او میگوید: «زمانی که Threads تابستان گذشته راهاندازی شد، همه آن عوامل را تحت تأثیر قرار داد – ما به سرعت به پلتفرم ملحق شدیم. “از آن زمان ما تعداد دنبال کنندگان خود را به طور ارگانیک به 90 هزار افزایش دادیم!”
اما اگر زمان و استعداد خود را در بسیاری از پلتفرم ها پخش کنید، چنین رشدی اتفاق نمی افتد.
چگونه تیم اجتماعی HubSpot انتخاب می کند که روی کدام پلتفرم تمرکز کند؟
ارین میگوید: «ما دائماً ترجیحات و عادتهای مخاطب هدف خود را در کنار عملکرد اجتماعی خود بررسی میکنیم تا استراتژی محتوای خود را اصلاح کنیم». و همچنین اینکه چگونه و کجا در دنیای اجتماعی ظاهر می شویم.»
نکته حرفه ای: مطمئن نیستید به دنبال چه چیزی باشید؟ میتوانید در تجزیه و تحلیل رسانههای اجتماعی ما: راهنمای نهایی درباره معنای او بیشتر بدانید.
اما موضوع فقط اعداد نیست.
مک کول توضیح میدهد: «ما همچنین ترکیبی از پلتفرمها را میخواهیم که به ما امکان میدهند قالبهای محتوای خود را متنوع کنیم.
به تفاوت بین لینکدین، تیک تاک و اینستاگرام فکر کنید. هر پلتفرم با فرمت متفاوتی بهترین کار را دارد و هر قالب به شما امکان می دهد با بخش متفاوتی از مخاطبان خود صحبت کنید.
اگر فقط در پلتفرم های میکروبلاگینگ درگیر هستید، ممکن است دسترسی خود را محدود کنید.
فقط در جهت دیگر خیلی دور نروید.
“ورود به یک پلت فرم جدید سرمایه گذاری زمان و تلاش است، بنابراین ما تصمیمات خود را با آنچه احساس می کنیم باعث تعامل مادام العمر و رشد نام تجاری می شود هماهنگ می کنیم.”
و این به اصل موضوع میپردازد: پلتفرمهای رسانههای اجتماعی بسیار زیادی وجود دارد که حتی با وجود تیمی از بازاریابان، هنوز باید تصمیم بگیرید که آن زمان و تلاش را در کجا سرمایهگذاری کنید.
خب حالا، نتیجه نهایی:
آیا خوانندگان ما باید Bluesky را در نظر بگیرند؟
او توصیه میکند: «همیشه باید پلتفرمهای جدید را در نظر بگیرید، اما هنگام انتخاب زمان برای سرمایهگذاری دقیق باشید. و همیشه قبل از اینکه تلاش های خود را به یک پلتفرم جدید معطوف کنید، تعیین کنید که موفقیت چگونه به نظر می رسد.
به عبارت دیگر، فقط برای پیوستن به یک پلتفرم نپیوندید. به یاد داشته باشید که شما آنجا هستید تا برند خود را تبلیغ کنید.
به جای اینکه از خود بپرسید، “آیا باید به این پلتفرم بپیوندیم؟” مک کول به شما پیشنهاد می کند سوالاتی مانند:
- آیا مخاطبان ما اینجا هستند؟
- “آیا ویژگی های محتوا با قابلیت های ما مطابقت دارد؟”
- آیا ما منابع لازم برای حفظ این حضور را داریم؟
و در نهایت، به یاد داشته باشید که لازم نیست فوراً تصمیم بگیرید. مک کول یک خرده دیگر اضافه می کند:
هنگامی که روی پلتفرم از حساب شخصی خود آزمایش می کنید، محافظت از دسته برند خود هرگز ضرری ندارد.
منبع: https://blog.hubspot.com/marketing/bluesky-is-open-to-the-public